Tájékozódás és döntés

KonzultációAmennyiben valaki esztétikai műtétet szeretne végeztetni, ajánlott tájékozódni az elvégzendő műtéttel kapcsolatosan. Egyszerű az eset, ha családi, baráti körben, illetve az ismerősök között van olyan, aki hasonló beavatkozáson esett át, úgy több kérdésünkre is felvilágosítással tud szolgálni. Ma már megfelelő tájékozottságra lehet szert tenni az interneten is, ahol több plasztikai sebész weblapja megtalálható. Az orvosválasztással kapcsolatban is érdemes a környezetre hagyatkozni. Ha több különböző helyről is hallunk ugyanarról az orvosról elégedetten nyilatkozni, akkor érdemes bejelentkezni hozzá egy konzultáció erejéig. Abban az esetben, ha nem rendelkezünk semmiféle információval, az interneten, újsághirdetések alapján, telefonkönyvben tudunk a szakemberek után nézni. A következő lépés a kiválasztott orvosnál konzultációra bejelentkezni. Tanácsos azonban legalább 3-4 plasztikai sebészt felkeresni, több véleményt is meghallgatni. A konzultáció lényege, hogy a páciens információt kapjon a műtét menetéről, az esetleges szövődményekről, a várható eredményről és a beavatkozás utáni teendőkről. A megbeszélésnél nagyon fontos tájékozódni a következőkről:
  • Van-e plasztikai sebész végzettsége az orvosnak?
  • Van-e kellő gyakorlata a kívánt műtéti beavatkozásban?
  • Van-e orvosi felelősségbiztosítása?
A konzultáció menete általában a következő: A páciens elmondja, mi a kívánsága. Tájékoztatja az orvost esetleges betegségeiről, allergiájáról. Az orvos megvizsgálja a pácienst, tájékoztatja a műtét menetéről, az esetleges műtéti módozatokról, valamint a várható szövődményekről részletes, mindenre kiterjedő felvilágosítást ad. A beszélgetés során az orvos is tájékozódik a páciens elvárásairól és megpróbálja a teljesíthetőség szintjéhez igazítani, amennyiben ezeket túlzónak találja. Nagyon kellemetlen helyzetbe kerülhet az orvos műtét után, ha olyan komplikáció lép fel, melyet nem mondott el, mivel előfordulását ritkának gondolta, s nem akarta „elijeszteni” a pácienst. Egy olasz plasztikai sebész kollégától hallottam a következő mondatot, amellyel teljes mértékben egyetértek, és hangoztatom én is: „minden, amit a műtét előtt mondunk el, felvilágosítás, minden, amit utána, magyarázkodás”. Magyarázkodni pedig nem jó, a bizalom elvesztéséhez vezethet, ami egy orvos-páciens viszonylatban nagyon súlyos probléma. A plasztikai műtéteknél általában 2-3% a szövődmények előfordulásának lehetősége. A százalékokkal viszont az a baj, hogy akinél bármiféle szövődmény jelentkezik, az számára 100%. A statisztikák azt mutatják, hogy a páciensek 96%-a elégedett, 97%-a bármikor újra operáltatná magát, 2-3%-a viszont megbánta a műtétet. Az esztétikai problémák miatt végzett beavatkozásokat luxusműtéteknek tekintjük, nem az áruk miatt, hanem azért, mert egészséges embereket operálunk kizárólag szépészeti meggondolásból. Itt, ha lehet, még fontosabb a megfelelő tájékoztatás, mint a betegség miatti műtéteknél. A másik nagy probléma a már említett túlzott elvárás. Ebben az esetben előfordulhat, hogy a szakma szabályai szerint a legkorrektebb módon jártunk el, a páciens mégis elégedetlen, mert ennél többet várt, így szintén megromolhat az orvos-páciens közötti bizalmi kapcsolat. Előfordul, hogy a közvetlen környezet bagatellizálja az amúgy tényleg nem feltűnő eltérést, és le akarja beszélni a műtétről hozzátartozóját, barátját. Ha ezek a jelentéktelennek tűnő alaki problémák (szakmai kifejezéssel: elégedetlen a testkontúrjával) már akkora gondot okoznak, hogy megoldásuk érdekében akár egy műtétet is vállal az illető, akkor ez világosan megmutatja, hogy számára mekkora terhet is jelent. Különbözőek vagyunk. Van olyan hölgy, aki például tökéletesen megelégedne egy olyan formájú és nagyságú emlővel, amellyel egy másik hölgy éppen emlőnagyobbító műtétre készül. Nem teljesen megfelelő a hasonlat, de ezen páciensek megértéséhez általában a következőket mondom: mindnyájan voltunk olyan helyzetben, hogy egy baráti összejövetelre, estélyre, fogadásra készültünk, ahol megfelelő öltözékben kívántunk megjelenni. Amikor felöltöztünk, mindenki dicsérte a kiválasztott ruhát és azt mondta, hogy milyen jól áll rajtunk, csak mi nem éreztük magunkat jól benne, sőt, az egész esténket elrontotta. Ugyanilyen rossz érzés, ha valaki a testkontúrjával nem elégedett, csak ez nem egy este erejéig tart, hanem hosszú évekig. A műtét előtti beszélgetésnek azonban ki kell deríteni azt is, hogy a panasz hátterében ténylegesen esztétikai probléma áll-e, vagy csak és kizárólag pszichés eredetű, hiszen az utóbbi esetben a műtéti megoldás nem fog segíteni. Érdekes módon az ilyen eredetű gondok szinte minden esetben orrműtétre jelentkező pácienseknél szoktak előfordulni. Amennyiben a páciens a műtét mellett dönt, időpont egyeztetés, illetve a műtét és altatás előtti kivizsgálás következik.